De klinisch nauwkeurige Tanita DC-360S weegschaal met Dual Frequency BIA Technologie geeft een complete lichaamssamenstelling analyse in 15 seconden. De meting op de Tanita weegschaal gebeurt gewoon met de kleren aan. Het gewicht van de kleren wordt vooraf ingegeven en van het totaal gewicht afgetrokken. Wel sta je met blote voeten op de weegschaal. Dit om de meting van een aantal gegevens mogelijk te maken. Er gaat een klein stoom stootje van de ene voet via de onderbuik en door de andere voet er weer uit. Hier voel je niets van. Na afloop van de weging rolt er een strookje met uw persoonlijke meetgegevens uit de Tanita weegschaal. Dit strookje krijg je na ieder gesprek mee naar huis. Hierdoor kun je ook zelf je voortgang zien. Voor meer detail informatie over de meetgegevens zie de uitdraai van Tanita hier te downloaden op de pagina. 





Uitleg van de Tanita bon

Sinds kort werkt Go 4 Food & Fit met de Tanita DC360, op deze pagina vind u meer uitleg over de weegschaal en ook krijgt u meer uitleg van wat u op uw weeg bon ziet staan.

De weegschaal meet de lichaam samenstelling. Onderstaande waarden zijn voor iedere persoon verschillend op basis van lichaamsbouw, geslacht, leeftijd, lengte en lichamelijke gesteldheid. 



Klik hier voor uitleg van de weegbon
U krijgt bij Go 4 Food & Fit een weeg bon mee naar huis, hier vind u de informatie wat er op de bon staat.
Uitleg tanita bon.pdf (91.15KB)
Klik hier voor uitleg van de weegbon
U krijgt bij Go 4 Food & Fit een weeg bon mee naar huis, hier vind u de informatie wat er op de bon staat.
Uitleg tanita bon.pdf (91.15KB)

 

 

 

  • Gewicht: gemeten gewicht
  • Vetpercentage / FAT%: De hoeveelheid lichaamsvet in verhouding tot het lichaamsgewicht
  • Vetmassa / FAT MASS: Totaal gewicht van vetmassa in lichaam
  • Vetvrije massa / : De vvm bestaat uit spieren, botten, weefsel, water en alle andere vetvrije massa in het lichaam
  • Spiermassa: Botvrije magere lichaamsmassa
  • Lichaamsvocht: De hoeveelheid water die door het lichaam wordt vastgehouden
  • Lichaamsvocht %: Lichaamsvocht als percentage van gewicht
  • Botmassa: De hoeveelheid botmineraal in het volledige bot
  • Basale metabolisme: De totale energie die door het lichaam wordt verbruikt om de normale functies in een toestand van rust te houden
  • Viscerale vetwaarde: Het visceraal vetpercentage (visceraal vet = vet dat zich in de buikholte en rond de vitale organen in de onderbuik bevindt)
  • BMI: Body Mass Index, berekend op basis van lengte en gewicht


De Tanita weegschaal helpt bij het verkrijgen van een nauwkeurig beeld van je lichaamssamenstelling en de lichamelijke veranderingen en het naleven van een verantwoord voedingspatroon. Zie je niet veel verandering in je gewicht? Niet getreurd, het kan dan namelijk zijn dat de verhoudingen tussen je spiermassa en vetpercentage juist wel zijn veranderd. Hoe je de meetgegevens precies afleest, daar help ik je graag bij. Lees snel verder!

De Tanita weegschaal geeft je inzicht in de volgende lichaamswaardes:

Gewicht: dit spreekt natuurlijk voor zich.

BMI:
Deze geeft de verhouding tussen je lengte en je gewicht weer. Het getal toont aan of er sprake is van ondergewicht, een normaal gewicht, overgewicht of obesitas. Bij een gezond gewicht hoort een BMI tussen 18,5 en 25.

Vetpercentage  / FAT%:
De hoeveelheid lichaamsvet in verhouding tot het lichaamsgewicht.  

Wat is een gezond vetpercentage?
Dit is afhankelijk van het geslacht en de leeftijd. Hieronder volgt een overzicht waaruit je af kan lezen of je vetpercentage binnen de kaders van een gezond vetpercentage valt:

Vrouw:
– 20- 39 jaar: 21 – 33%
– 40- 59 jaar: 23 – 34 %
– 60- 79 jaar: 24 – 36 %

Man:
– 20- 39 jaar: 8 – 20%
– 40- 59 jaar: 11- 22 %
– 60- 79 jaar: 13 – 25 %

Vochtpercentage / TBW%:

Is de hoeveelheid water die door het lichaam wordt vastgehouden. Over het algemeen hebben mannen een hoger vochtgehalte dan vrouwen vanwege hun grotere spiermassa. 

- Bij een vrouw hoort het vochtpercentage tussen 45 en 60 procent te liggen. 

- Het juiste vochtpercentage voor mannen ligt tussen 50 en 65 procent.  

Visceraal vet / Visceral Fat rating:

Is het vet dat zich ter bescherming rondom de organen bevindt in de romp en in de buik. Dit is vaak niet van buiten te zien. Zo kunnen ook slanke mensen een hoge viscerale vetwaarde hebben. Een gezonde waarde ligt onder de 12. Ligt je waarde hierboven, dan heb je een vergrootte kans op gezondheidsproblemen. Daarnaast kan het vet je organen in verdrukking brengen. Hierdoor kan bijvoorbeeld kortademigheid ontstaan. Is je waarde te hoog? Dan is het belangrijk om je leefstijl te veranderen door op je voeding te letten en meer te bewegen.

Spiermassa / Muscle mass:

Geeft het gewicht van spieren in je lichaam weer. Spieren verbranden calorieën, een verhoogde spiermassa zorgt dan ook voor een hogere ruststofwisseling. Wil je graag je lichaamsvet verminderen, dan kan het helpen om je spiermassa iets te gaan verhogen.